Siirry pääsisältöön

FILOSOFIAN MAISTERI, KIRJAKAUPPIAS SEPPO HILTUNEN



Antikvariaattiala ei ole entisensä. Varhaisesta teini-iästä alkaen alalla työskennellyt voimahahmo on poissa. Senaatintorin antikvariaatin ja useita muita antikvariaatteja perustaneen Seppo Hiltusen tärkeimpiä päämääriä oli myydä kirjoja hinnoilla, joissa ei ollut tinkimistä, koska ne olivat kaupungin edullisimmat.

Sen johdosta uskollisimmat asiakkaat saivat kotiinsa kirjakokoelmat, joihin heillä ei olisi ollut muuten varaa. Kaksi opiskelijasukupolvea kiittää Hiltusta kotikirjastojensa varustamisesta hyvällä kirjallisuudella ja lukuisat virassa ja elämänuransa eri vaiheissa olleet kanta-asiakkaat saivat uutuuksia ja klassikoita joita eivät ehkä olisi tulleet ostaneeksi, jos niitä ei olisi ollut Hiltusella myynnissä.

Toinen tärkeä merkitys Hiltusen elämäntyössä liittyy koko antikvariaattialaan, jolle hän vahvisti yli 60 vuotta kestäneen antikvariaattiuransa aikana esikuvallaan korkeat eettiset standardit ja herrasmiesmäisen käytösmallin pukeutumista myöten. Rakkaus kirjoihin on paljon enemmän kuin puuhastelua niiden parissa. Bibliofiili elää kirjojen henkisestä sisällöstä ja niiden maailmassa vaikuttavasta sivistyksen voimasta ja hengen vapaudesta, joita kirjat lukijalle tarjoavat. Hiltusen antikvariaatti levittää nämä vaikutukset laajalle ja vaikutus on syvä ja kestävä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsinki ja törkyinen Metropolihaave

KESKUSTELUJA HELSINGIN ENSIMMÄISESTÄ PIKARAITIOTIEN LINJAUKSESTA HAITTOINEEN JA KAUPUNKILAISTEN UNOHTAMISINEEN : kommentteja päättäjille ja asukkaille


Bussiliikenne on joustava, kiskoliikenne ei jousta. Siksi pikkukaupunki Helsingissä on pitäydyttävä busseissa ja odotettava, että suunnittelijat kehittävät Suomen oloihin sopivat sähköbussit, joiden kehittelyyn Ruotsissa on investoitu todella paljon. Metropolihaave Helsingistä elää vain kahden johtavan puolueen päässä, ei asukkaiden. Raide-Jokerille ei ole perusteltua olemassaolevaa tarvetta pienten liikennemäärien Helsingissä. Espoo on mukana, koska Helsinki maksaa suurimman osan pikaratikan (turhasta) investoinnista. Siksihän ne hyväksyivät Länsi-Metronkin. Sekin on kaupungin kahden johtavan puolueen metropolihaaveen tuote. Espoolaiset pilasivat Helsinginkin metron vaatimalla puolet lyhyemmät metrojunat ja asemalaiturit. Kaiken lisäksi he vaativat HSL:ltä takaisin osan suorista bussilinjoista. Näin länsimetro vain lisäsi bussiliikennett…

Diginatiivit pelastavat maailman?

"Oletko diginatiivi? Siinä tapauksessa olet todennäköisesti osallinen tulevaisuudessa tapahtuvasta tietotekniikan vallankumouksesta, joka mullistaa kaikki olemassaolevat käsityksemme työnteosta ja tietotekniikasta. Tämän päivän käytettävissä olevat kyvyt hyödyntää digitaalisuutta ja tietotekniikkaa ovat vasta harvojen hallussa. 10 - 20 vuoden kuluessa kaikki yhteiskuntien toiminnot tulevat muuuttumaan pohjia myöten. Nykyopetus on vielä riippuvainen ei-diginatiiveista ja hupenevista koulutusbudjeteista. Yhteenveto alan opetuksen lyhyestä historiasta Suomessa. [Linkki ei enää toimi. Toim. huom.]
Digitaalisuuden 'historiaa' subjektiivisesti
1960-luvun puolivälissä tutustuin ensi kertaa digitaaliseen tekniikkaan eräässä harrastelijoille tarkoitetussa ruotsalaista alkuperää olevassa kytkentäkaaviossa, jonka perusteella saattoi valmistaa FM-virittimen. Rakensin itselleni kuitenkin analogisen FM-radion. Pidän analogisesta tekniikasta edelleenkin enemmän kuin digitaalisesta, kun p…