Siirry pääsisältöön

Elpyykö Helsingin keskustan Stockmann?



Kaikkien tuntema Helsingin keskustan Stocka on kokenut järisyttäviä muutoksia kahtena viime vuosikymmenenä. Ilahduttavaa on ollut maanalaisen parkkitilan lisääntyminen ja lisätilan rakentaminen lasikaton yläpuolelle. Keinovalaistus on valaistusarkkitehdin onnistuneesti toteuttama.

Toivotaan, että elvyt entisellesi. Nykyinen liian hajautettu vaate-, asuste- ja kenkämyynti voi olla suurin este Stockmannin nousulle jälleen suosituksi ostospaikaksi kotimaisten asiakkaiden saamiseksi takaisin Exclusive- tai Premium-kanta-asiakastasolle.

Huonompaan suuntaan on menty jo pitkään

Voiko surkeampaa konseptia tavarataloksi olla? Naiset ovat kauan sitten hylänneet Stockan vaateostopaikkanaan, koska vaatemerkkien osastot ja kenkämyynti ovat levittäytyneet liian laajalle. Ei nykypäivän naisilla ole aikaa kiertää ja katsoa läpi kaikkia merkkiosastoja etsiessään asua tiettyyn tarkoitukseen. Kun Stocka päätti hajauttaa kaiken naistenvaatemyyntinsä pikkuosastoihin, se samalla sanoi hyvästit tuottavuudelle. Ei kukaan mene haahuilemaan tavaratalon käytäviä ja maksamaan ylihintaa tuotteista, joita eivät edes halua - sillä niitä joita naiset haluaisivat, ei Stockmannilla enää myydä.

Miesten vaatteissa on sama tilanne. Mutta miehille riittää, kun koko on oikea ja väri musta tai harmaa. Siinä se. Mutta samat tuotteet ja vielä paremmat saa muista vaatekaupoista halvempaan hintaan. Joten miehilläkään ei ole enää syytä käydä ostoksilla Stockalla tarvitessaan uutta kostyymiä. Muissa kaupoissa puvut ja miesten asusteet ovat keskitetysti helposti löydettävissä. Stockalla eivät ole.

Kahvilat ja viihtyisyys

Kahvilat ovat Stockalla nykyisin katastrofi. Entinen neljännen kerroksen kahvila kala-altaan lähellä oli täydellinen jäätelöineen ja sijainteineen keskeisellä paikalla, johon oli helppo tehdä treffit. Tällä hetkellä kahvilat ovat mahdollisimman epäviihtyisiä ja jäätelöbaari on tuulikaapissa. Voiko asiakasepäystävällisempää konseptia olla?? Ensimmäisen kerroksen kahvila-lounasdiner Keskuskadun puolella on sokkeloinen ja ahdistava. 

Shop in shop -konseptin haitat

Palaan vielä naisten vaatemyyntiin ja kenkiin. Ne ovat levittäytyneet ameebamaisesti pitkin kerroksia laajalle alalle, niin ettei kukaan ehdi eikä jaksa kahlata läpi satoja merkkejä ja tyylejä - varsinkaan kun Aleksin muista puodeista saa parempaa tavaraa edullisempaan hintaan - ja keskitetysti yhdestä paikasta. 

Stockan Herkku

Ja Stockan Herkku sitten! Aivan liian laaja, aivan liian suppeat valikoimat, liian vähän erikoistuotteita. Ennemmin kannattaa mennä mihin tahansa korttelimarkettiin, koska saa nopeasti ja yhteen paikkaan keskitetyt tuotteet selkeästi merkittyinä. Herkussa eksyy eikä löydä erikoistuotteita, koska niille ei johda mikään viitoitus! Katutason kahvilasta Herkkuun johtavien liukuportaiden alapäässä on seinässä Herkun kartta. Sitä ei kyllä kokeneinkaan suunnistaja kykene tulkitsemaan. Sen perusteella ei pysty suunnistamaan kuin Herkun läpi kassoille. Ostokset ovat sivuseikka kartan laatijan mielestä?

Sisustus- ja lahjatarvikkeet

Vielä 20 - 25 vuotta sitten Stockmann oli kuuluisa sisustus- ja lahjatavaravalikoimistaan. Niiden osastot hävitettiin 2010-luvulla uuden konseptoinnin määrittäessä ne toisen tai kolmannen luokan kategorioiksi.

Mistä tavaratalon viihtyisyys syntyy?

Tavaratalon viihtyisyys tulee siitä, että tietyt osastot ovat tiettyjen osastojen lähellä ja että kahvila sijaitsee strategisesti oikeassa paikassa sopivien osastojen tuntumassa. Niinkuin se edellä mainittu neljännen kerroksen kahvila jäätelövitriineineen ja ikkunoineen Mannerheimintielle. Oli isoja pöytiä ja kahden hengen pöytiä, sohvia ja lepotuoleja. Kahvilasta näki yhdellä silmäyksellä, oliko siellä tilaa. Ja siellä voi tehdä treffejä, ja näki heti, milloin ystävä saapuu, joko päähisseillä tai kulkuväylää oikealta tai vasemmalta tai kierreportaita alhaalta tai ylhäältä.
Silloin Stockaa saattoi kutsua tavarataloksi.

Nyt Stockmann Helsingin Aleksanterinkadun ja Mannerheimintien kulmauksessa on läpikulkuhalli, jonka tärkein merkitys on tarjota sateensuojaa ohikulkijoille. Kaiken lisäksi tavaratalon ennen järkevästi sijoitetut lehtivalikoimat on sijoitettu täysin järjettömiin paikkoihin. Eiväthän lehdet kuulu tavaratalon elintarvikemyymälään. Ne kuuluvat korttelin lähikauppaan tai kioskille, vaikkapa tavaratalon sisällä sijaitsevalle lehtimyymälä-kioskille, mutta parhaassa tapauksessa ne voisivat olla Pohjoismaiden suurimmassa kirjakaupassa, jota ei enää ole olemassa, eivät Herkussa.

Tulevaisuuden näkymät

Vähittäiskaupan myynnin lasku matkailun vähentymisen vuoksi samanaikaisten laajennusten vaatimien investointien vuoksi osuivat harmittavasti samoihin vuosiin. Matkailu on kasvussa ja Stockmannin kannattaa kiinnittää siihen erityistä huomiota. Suomalaisten ostokyky on kutistunut viime vuosina, joten ainoa toimiva keino tavaratalon talouden elvyttämiseksi lienee lähivuosina ulkomaisten matkailijoiden palvelemisessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

"Maakunta ja sote-kokonaisuus ei parane virheet hyväksyen!"

Soten taustalla runnotaan heikennyksiä luonnon- ja ympäristönsuojeluun. Tälle asialle on jäänyt mediassa kirpuntila. Sote on vienyt kaiken huomiomme. Oikea troijalainen!

Maakuntauudistuksen ja perustettavan Luova-viraston mukana on tulossa selvä vesitys ympäristönsuojeluun, ns. normin purkuna. Tästä eivät ole huolestuneet vain viherpipertäjät ja oppositiopoliitikot, vaan myös oikeusoppineet.
Julkisuudessa ministerit ovat esitelleet aluehallintovirastoihin kertyneet lupahakemuspinot, päätösten pitkät odotusajat ja sitten vielä päätöksistä valittavat ely-keskukset. Meille on piirretty kuva, jossa ely-keskukset vain haittaavat yrittäjiä.
Ely-keskusten lakisääteinen tehtävä on valvoa ympäristön yleistä etua. Ne ovat kaikkien kansalaisten jasuomalaisen luonnon asialla, mutta varsin varoen, virkamiesmäisesti. Päätöksissä olevista selkeistä virheistä ja laittomuuksista ely-keskuksen on siis virkansa puolesta valitettava.
Oikeusvaltiossa laillisuusvartija on oltava myös lupaviranomaisella. Täm…